Min hästhistoria med några ponnysar som har en speciell plats i mig från ridskolan.. (långt inlägg)

Tänkte skriva lite kortfattat om några ponnys som har en liten plats i mig då dem är sjutk underbara och härliga tänkte ta i storleksordning från A-ponny till D-ponny! :)
 
 
Servus (A):
En av dem första ponnysarna jag red på Blåkulla blev också min lilla teammate! :D En liten A-ponny med massor med tävlingserfarenhet med tror jag var nära på att få rida i Globen fast dem "fixade" en ryttare som var mindre än mig så det blev inte så.. men jag är grymt glad efter att ha haft 2 år med honom juste tävlade Lexands Knäcke Cup och var 4 poäng från seger lite snopet men var bland dem yngsta i startfältet så är fortfarande rätt nöjd vi var inga direkt höjdare i dressyren men vi kom 11:a en gång där jag var yngst och första "riktiga" dressyrtävlingen med honom vill jag säga. I hoppningen gick det lite bättre fast det oftast gick snabbare i grunden än i omhoppningen haha sen så var jag inte lika "på" i dem snävare svängarna jag ville mest komma runt då! :) Sen så kom vi upp i 65-70 cm på träning men på tävling så tog det stopp jag ramlade av på framhoppningen då han stannade på oxern och jag tog för givet att han skulle hoppas så sen så kom jag över första räcket på banan andra hindret vilket var ett stigsprång kom vi inte över fast där var han 20 så har inget mer att tilllägga :)
 
 50 cm (egen bild)
 
 Lexands Knäcke Cup (egen bild)
 
 Första "riktiga" tävlingen där kom man 11:a :D var grymt glad då iallafall! (egen bild)
 
Willow (B):
Willow hade alltid varit den där favoriten på ridskolan och jag var alltid hemligt avensjuk på dem som alltid fick rida honom medans man själv satt på Skrållan och Nickolina bland annat (dem kommer lite längre ner) och en dag så var lyckan min! Jag kommer ihåg hur nervös jag var han var lite snabbare i benen än dem andra ponnysarna och det var direkt den dära favoriten tills han togs bort.. jag kommer ihåg hur han var den först hästen jag tävlade dressyr vare och hela hans man var flätad med röda rosetter (insåg nu hur vi måste ha sett ut xd) aja kom ut med 165 poäng/61% tror jag det är :) sen så vart han halt och var blan dem första som fick rida han på lektion igen sen efter ett halvår vart han halt ett längre tag och det var alltid lika "spännande/nervöst" att åka till stallet om han stog kvar men sen en dag gjorde han inte det :(
 
 Den minst sagt bedårande Willow som nu mera tuggar på det evigt gröna gräset.. (från google)
 
Skrållan (B):
Stallets så kallade "surtant" var aldrig nåt populärt hos mig till en början första gången jag red henne så rullade hon sig när vi skulle hoppa av dock fick jag bara ena benet under henne när hela jag kunde ha hamnat där under det visade sig senare på kvällen att hon hade fått kolik och ingen hade märkt det under lektionen och sen så fick jag henne på mitt första ridläger och vi vart såhäär tajta sen efter det till "höstterminen" så vart det mindre Skrållan och mer Willow sen så fick jag henne på utbyestävlingen eller som jag säger Skogslotten så det var vanlig ridning på henne och hoppa henne hon "botade" min hopprädsla någorlunda och vi blev ett riktigt "dream team" på min nivå och i mina ögon :) sen blir man alltid för stor och sista gången jag red henne var på KM i november 2011 (kunde rida henne med tanke på min vikt) haha ångrade mig lite på framridningen då hno vägrade fatta galopp stog bara på stället och sparkade men sen på banan så skötte hon sig jättebra och är nog ett av dem roligaste programmen jag har ridit kan jag säga haha kom ut med ett stort leende på läpparna och det är inte varje gång och hon har en stor plats i mitt hjärta mumlar alltid lite när man kommer har ett speciellt band till den hästen :')♥ (sen på KM:et så var hästen jag skulle rida vart halt innan och hon hann precis bli frisk innan men valde att inte rida henne sen hon som red henne blev inte så nöjd med henne heller så..)
 
 Sötisen (fotograf Louise PJ)
 bild tagen från google men kan säga att bilden är rätt så ny iallafall ^^
 Jag och Skrållan förra året i Juni? :) (Johanna har tagit bilden)
 
Nickolina (C):
Hon var alltså den första ponnyn på Blåkulla jag red! :D en lite segare ponny men blev rätt så pigg när det kom fram bommar och efter galoppen en ganska "enkel" häst om ni fattar vad jag menar perfekta läromästaren enough said! sen minns jag inte så mycke av henne heller då det var runt 2004-2005 så.. minne som en guldfisk :)
 
 bild från google den enda bilden jag hittar på henne tyvär menmen alltid något iallafall :)
 
MP Girl (C):
MP fångade mitt hjärta första blicken första gången jag satt på henne gick bra i traven och skritten galoppen var riktigt springig men vad gjorde det var så sjukt lycklig sen fick jag rida Bandit ett tag (om honom finns det mer av längre ner) och sen när jag fick rida henne igen så var det som en helt annan häst :( sjukt tråkigt då hon är en grymt trevlig och bussig häst i både dressyren och hoppningen men vi fick en dressyrtävling kom 3:a och var nära på att flyga av nästan och hon sparkade bakut 3 gånger haha men jag klagar inte en gång när hon kickade kom det så oväntat att jag hamnade helt ur balans tur att var snabb med överlivet annars hade betyget sjunkigt en bra bit! Haha sen så vart det bandit ett bra tag och sen så var hon halt en kort stund och sen så började jag hoppa henne ett tag hoppade upp till 85 som max på träning och hon hjälpte mig vidare med hopprädslan! har inte ridit henne på ett tag då blev halt igen och hade ont i ryggen men om allt är som det ska borde hon vara "tillbaks" tills ridskolan börjar igen! :D
 
 från en hoppträning! :)
 hoppträning :)
 litet missförstånd men duktig ponnie som räddar mig :)
 hoppträning! :) bilderna är tagna från olika videos :)
 Ganska mörk bild men det funkar MP är den längst till höger kom 3:a på henne men red ärevarvet på Bandit :) 
 
Bandit (C):
Bandit trodde verkligen inte det om honom, hade ridit honom något år innan och då var han inte riktigt min typ av häst. Fick honom på Skogslottent så det var bara at nöta på honom.. Men jag utvecklades så mycke på ett år så när jag hoppade upp på honom var vi liksom ett team! :D härlig känsla att bara hoppa upp på och bara klicka, var lite osäker i hoppningen då han hade stannat och slängt av folk osv men med mig stannade han 2 gånger på alla hoppträningar och Skosglotten "hoppmoment" fast då tog jag för givet båda gångerna att han skulle hoppa men jag blev grundlurad sen har vi  "bara" rivit ett hinder om man kan säga så han är en grymt härlig ponny! Ja han är en fjording och förut var jag lite nej en fjording min uppfattning var typ "En slö tråkig ponny" typ så men jag fattar inte hur jag tänkte iallafall dem fjordingarna vi har haft på Blåkulla har vart riktigt trevliga och busiga sådär perfekt! :) han är min lilla knubbis♥
 
 Jag och Bandit  på Skogslottens "hoppmoment" nollade grunden men rev ett i omhoppningen :)
 Jag och Bandit längst till vänster kom 3:a på MP men red ärevarvet på honom då vi hade prisutdelning precis efter klassen och startade sist :)
 Igga min min bara och kolla på sötisen♥
 lilla knubbisen :)
kolla ögonen så grymt snälla :')
 bild från våran första dressyrtävling :P
 lilla Banditos :D
 
Dionne (D):
En speedad fullblodskorsning som har lärt mig massor! Första gången jag red Dionne så var det på en "vanlig" lektion i slutet av maj och fick rida henne till ridskolan hade sommaruppehåll i juni tror jag och jag fastnade för henne fick inte rida henne efter sommaren då jag red Bandit inför Skogslotten men sen i vintras som har gett mig mycke erfarenhet på så kort tid speciellt i hoppningen då hon blir en riktig ferrari! Från att har haft mer eller mindre dragkamp kommer vi överens så mycke bättre nu! Från att alltid krypit ihop framför hindrerna och fått mer eller mindre helikopterhopp så får vi nu runda fina språng annars om jag bara låter henne gå och inte hjälper till så springer hon först på som f*n och sen så har hon liksom inte koll på benen att hon kryper upp och får ett helikoptersprång och hon behöver en pilot som håller koll på henne och vi börjar bli ett riktigt team tycker jag själv! Sen så blir det bara bättre av att Lotta tycker det också, startade en hopptävling på 70 cm då det känns lite tidigt att hoppa 80 första tävlingen så vi slutade som 2:a slagna med 45 hundradelar och 6 sekunder efter var 3:an lite synd då jag gasade på för hon kan springa snabbt och tog lite längre vägar men det funkade också! :) hoppas på att kanske få henne till Skogslotten kanske om Lotta låter henne hoppa 80 men det tror jag hoppas det fast lite mer träning kanske ;) (hopptävlingen var en maskerad skulle vara Louis Tomlinson)  högt och runt fint språng :)
 taggad hest efter ärevarvet :P Fin heest som passar fin fint i blått! :D
 senaste hoppträningen som inte gick så bra men en stor utveckling från vintras! :D
 lite missförstånd :P
 glada tjejer!! :D fast en första plats på första tävlingen hade inte heller vart helt fel 
 
Nobile (D):
Jag vet inte vad det är men den här hästen gör mig galen! ibland går det så bra men på stortsett varje tävling har gått åt helvete varje Ponnycups match som vi har haft har jag ridit på honom och varenda en har gått åt helvete sen var det en tävling för Mona Rud (en väldigt sträng domare) och där kom man på en 4:e plats var jätteglad och vart ännu mer pigg på att rida Allsvenskan men nepp på Allsvenskan div 3 omg 1 gick det åt helvete han stortsett vägrade gå förbi domaren och det var bara så pinsamt jag ville bara sjunka igenom jorden usch det var hemskt! Sen så i maj eller juni så var det en maskeraddressyr så kom vi 2:a fast programmet gick lite snabbt så kom vi 2:a så mitt humör lyftes lite innan sommaren men jag tror inte att vi passar så bra ihop ändå fast dem flesta bara nej det är klart ni passar osv vill nog inte fortsätta tävla honom iallafall om säger så!
 maskeraddressyr han inte fixa dräkten jag tänkte ha så fick ta en "reservdräkt"
 jag och Nobile i augusti? :)
Bra matchat med blå väst och blått schabrak :P
 sen ser ni Nobile i mitten på denna bild med asgrymma Cajsalisa! :D
 jag och Nobile i augusti?? :)
 första "PC" matchen hemma :)
 jag och Nobile i bakgrunden :)
 första PC matchen :)
 en av dem sista PC matcherna hemma jag rider lätt på bilden och ja jag vet att tyglarna glappar!!
 
 
Det var väl dem som kommer ha en liten plats i mig då alla är/var underbara och vi har vart som "små team" tillsammans :)
(förlåt att det inte har kommit något inlägg innan detta menmen sen orkar jag inte kolla felstavning men :) )
 
VILL FOTOGRAFEN ATT BILDERNA SKA BORT SÄGA BARA TILL! 
 
// Ellen :) <33

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0