Svensk EM häst dog i terrängen

Svensk EM-häst dog i terrängen

KÖPENHAMN, DANMARK: Fälttävlanshästen Cinnamon, som med Maria Bredberg i sadeln tagit otaliga medaljer på SM, NM och EM för juniorer och unga ryttare, bröt nacken under terrängen på NM i Danmark idag och dog direkt.



Maria Bredberg berättar själv om händelsen, som inträffade i den tvåstjärniga klassen:

"Cinnamon var jättefin och felfri, vi låg på tiden fram till det tredje sista hindret som var en vanlig stock med djuplandning - en sådan har vi hoppat flera gånger förr. I backen fram till hindret hade hon massa energi kvar så hon fick galoppera på, sedan tog jag tillbaka inför hindret men Cinnamon gick av ett språng för tidigt. Hon hade uppfattat ett hinder på fältet bakom och trodde antagligen att hon skulle landa på plan mark. Hon litade så mycket på mig och kastade sig ut, men vi kom för långt och för fort ut och då kunde vi inte landa, så vi voltade. Cinnamon bröt nacken direkt och fick inte lida ens en sekund."

Tillsammans med Maria Bredberg har Cinnamon (sto f-94, e Romano-Key Note xx, äg/uppf Gunilla Roth) tagit brons i junior-SM, silver på young rider-SM, NM-brons för seniorer, lagbrons på EM för young riders och även vunnit CCI**.
- Det var den bästa läromästaren och terränghästen man kunde ha. Vi har aldrig haft ett enda stopp i terrängen. Jag älskar henne och kommer sakna henne fruktansvärt mycket, säger Maria.

Text: Tidningen ridsport!

Stackars häst! Därför gillar inte jag fälttävlan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0