Fan vad lack jag är

Fan vad lack jag blir på ALLA som sitter och snackar om på sina bloggar om olika bett. "Det är inte bra" "Det är plågeri" "Då kan man inte rida" blabla. Speciellt om pessoabett.

Pessoa, som nästan alla hatar? Varför? Det är verkligen inte värre än ett vanligt kandar, kandar är inte så skarpt som alla säger. Pessoa lika så, seriöst. Vad är det som verkligen gör pessoat till det "värsta" bettet i hela världen?

Sen att man sitter och snackar skit om andra som rider på ett skarpt bett, ja men testa själv att sitta och rida just denna hästen på ett helt vanligt tränsbett, do It better - I don't think so.

Idde är en sån häst som jag ibland måste rida med ett pessoa på, därför att han är inte så lätt som han ser ut att vara. Drar jag och han drar, då springer han tills jag släpper tyglarna och lägger på skänkeln. Känn på den ni ;)

Ett skarpare bett betyder INTE att man inte kan rida, utan bara att man kan behöva det på grund av något. Att hästen är stark eller något.

Kommentarer
Postat av: Kristin

Pessoa är ett hemskt bett pga det alltid är skarpt, oavsett hur lätt man är i handen. Tesen "Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i det" stämmer inte när det kommer till pessoa. Pessoabettet skadar hästens mun, den har ingen hävstångseffekt eftersom den inte har någon kedja, och sätter man på kedjan så blir det inte heller rätt effekt då den bara skulle nypa hästen och hamna fel. Eftersom det inte blir någon hävstångseffekt så trycks bettet upp i gommen på hästen och skadar den, den kan slå sönder tänder och göra hästen hemskt illa.

2012-04-21 @ 21:27:35
Postat av: Marie

Har läst på mkt om pessoa.. Det är ju inte bara den grejen att det trycks upp i gomen och så, utan att när man tar i tyglarna så trycks även nackstycket ner (till skillnad på vanligt tränsbett då sydostyckerna blir lösare av tygeltag) så det blir dubbelt att det trycka ner i nackstycket samtidigt som det trycks upp i gomen.. Många hästar brukar gapa mkt med pessoa pga att det gör ont på dom.. Han som tog fram pessoa bett ångrar dessutom grovt idag att han har gjort det...



Personligen tror jag att det finns bättre skarpa bett om man behöver det på sin häst...



Inget mot dig att du har det på idde, men efter allt jag läst skulle jag aldrig vilja sätta det i en hästs mun :/

2012-04-22 @ 01:24:44
URL: http://ettbenivarjehorn.blogg.se/
Postat av: Marie

Har läst på mkt om pessoa.. Det är ju inte bara den grejen att det trycks upp i gomen och så, utan att när man tar i tyglarna så trycks även nackstycket ner (till skillnad på vanligt tränsbett då sydostyckerna blir lösare av tygeltag) så det blir dubbelt att det trycka ner i nackstycket samtidigt som det trycks upp i gomen.. Många hästar brukar gapa mkt med pessoa pga att det gör ont på dom.. Han som tog fram pessoa bett ångrar dessutom grovt idag att han har gjort det...



Personligen tror jag att det finns bättre skarpa bett om man behöver det på sin häst...



Inget mot dig att du har det på idde, men efter allt jag läst skulle jag aldrig vilja sätta det i en hästs mun :/

2012-04-22 @ 01:25:08
URL: http://ettbenivarjehorn.blogg.se/
Postat av: Stockholmsjenna - Livet som ryttare i storstan

Johanna, det är sant det Marie här ovan skriver. Pessoa är ett "hemskt" bett.

Läs på lite så förstår du nog :) Men du är inte en dålig människa/ryttare bara för att du använder det. Det är måånga i hela världen som använder det på sina hästar. Även fast det nu efter all forskning tappats ner på användandet.

2012-04-23 @ 10:38:32
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0