Hästens skötsel-mina åsikter del 1

Borsting för och efter ridpass oavsett hårt eller inte hårt.

Så här gör jag vid hästens skötsel, jag säger inte att det ni gör är fel eller rätt. Jag säger endast vad jag gör :)

Jag börjar med att borsta av hästen med en "vanlig" borste lite lätt. Om det är sommar så borstar jag lite nogrannare då det dammar mycket då. Går igenom ben för eventuella sår osv. Om jag har tid över så tar jag mig an och borstar ut svansen. Fuskar alltid med pälsglans i, om hästen är rädd för sprayen så tar jag och sprutar direkt på borsten istället. Funkar lika bra det :)

Inför tävling gör jag så här.

Jag börjar med att borsta av lite lätt med en "vanlig" borste. Borstar sedan man och svans, sätter även liiite mer pälsglans inför tävling i svansen. Vid hopptävling så sätter jag även lite pälsglans i manen då jag inte knoppar vid hopptävling. Inför dressyrtävling så sätter jag INGEN pälsglans i manen, om man gör det så åker snoddarna ut då manen blir glansig och hal. Ibland lackar jag även hovarna. Sedan flätar jag svansen med lite mer pälsglans och sätter typ 2 snoddar längst ner för att det ska hålla. Lägger sedan på ett fleecetäcke för att hästen inte ska bli smutsig under natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0