Övning för osäker häst


Den tyske proffsryttaren Sebastian Elias som arbetar för Stall Böckmann, tipsar här om en bra övning för hästar som har problem med att hoppa kombinationer.

Ställ ut hindren enligt skissen och var noga med avstånden. Du kanske har problem med att hästen ofta river insprånget och då kan du höja upp första hindret men låta utsprånget vara väldigt lågt för att få hästen att koncentrera sig på just insprånget.
Brukar hästen istället riva frambommen på utsprånget kan du göra oxern smal och parallell.

River hästen bakbommen med bakbenen kan du göra en bred oxer med bakbommen lite högre så att hästen får flyga lite. River den istället bakbommen med frambenen är det bra att göra oxern bred och parallell så att hästen lär sig att få längden med frambenen och får sträcka ut ordentligt.


Den här övningen handlar inte bara om att lösa problem utan att lära hästen att hoppa kombinationer och varje hinder där i korrekt – plus att det är gymnastiserande.
– När jag har ridit några tävlingsrundor med hästarna sätter jag mig och går igenom alla filmerna från tävlingarna för att se hur hästen hoppar igenom kombinationerna. Just kombinationer är ofta problem för många hästar och det behöver inte bestå i att hästen river utan kan vara att hästen stressar sig igenom eller blir osäker. Vad det än är övar jag sedan på det hemma så att hästarna till slut tycker att det är lätt att hoppa kombinationer, förklarar Sebastian. När jag väl är på tävling vill jag ju att mina hästar ska tycka att det är både lätt och kul, inte att dom ska behöva bli stressade eller spänna sig.

Text och foto » Jenny Abrahamsson
Tidigare publicerad November 09


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0