Hitta hoppviljan

Hur man får hästen att VILJA hoppa

 

Motivation är en viktig bit av NH-tänket. Vi vill gärna att hästen ska vilja göra det vi vill att den ska göra. Det gäller att få min idé att bli hästens idé. Jag har lärt mig detta i samband med hoppning (min häst är inte någon hopp-fantast) men det kan användas i alla sammanhang.

Det började med att min häst gjorde allt för att undvika hoppet och när han hoppade var det ett halvhjärtat snubbel-försök. Då började jag undra hur jag kan motivera honom mera. Varför ska han hoppa egentligen? "What's in it for me?" Beroende på Horsenality (se annan artikel) är olika saker motiverande. Det som oftast fungerar är vila eller/och mat.

Jag började med att leka med min häst, sideways, backa, cirklar, falling leaf (mycket effektiv, för de insatta). När han började få upp lite flås erbjöd jag honom att hoppa ett enkelt och tydligt hinder på två tunnor. Så fort han hade hoppat satt jag mig ner på tunnorna och gav honom en morot. Där satt jag ett tag. (Ta med termos och en tidning om du är lätt uttråkad). Upprepa det hela.

När du har gjort det några gånger börjar hästen fundera på hur han kan få dig att sätta dig fortare. Han börjar bjuda på hindret, vill hoppa för att få vila. Anpassa tiden du leker innan du hoppar och tiden du sitter ner efter hoppet. (lite motiverad-lång vila, mer motiverad-kortare vila). Gör det tillräckligt många gånger för att hästen verkligen ska förstå mönstret. Man kan också använda det som "belöning", avsluta en lekstund med att hoppa för att sedan gå därifrån.Till slut kommer hästen att ställa dig frågan: "Kan vi inte hoppa nu?" och nästan dra dig till hindret!

När hästen förstår det hela kan du börja sortera ut de sämre hoppen, där hästen snubblar över, går över eller helt enkelt inte försöker ordentligt. Ignorera de, erbjud hoppet på nytt och belöna de bra hoppen. Gör likadant när du ska rida hoppen. Du kan till och med hoppa och sitta av efteråt, det kan vara motiverande!

Källa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0